Bij het besef dat het niet om jou moet draaien...
Het draait niet om jou. Echt niet! Toch zou het zomaar kunnen zijn dat jij nog steeds zelf het middelpunt van jouw bedrijf bent. De touwtjes stevig in handen. Ervoor zorgen dat alles goed verloopt. Alles loopt via jouw, elk belangrijk te nemen besluit… en tja bijna alles is belangrijk, elke factuur, marketing uiting en zeker wanneer het gaat om het product zet jij de puntjes op de i.
Herken jouw waan van de dag
Jij doet het wel even, zo wil je het hebben en dit is wat er moet gebeuren. Iedere dag druk in je bedrijf aan het werk om jouw doelen te behalen. Vervolgens kom je er na een tijdje achter dat niemand meer vooruit te branden is en dat je zelf eigenlijk ook niet helemaal lekker in je energie zit. Dat vind je ook niet gek want, o, o, jij moet iedere dag ‘jouw’ werknemers op sleeptouw nemen om ze te laten doen wat jij van ze vraagt.
Bij het zoveelste teamoverleg spreek je ze nog een keer hardvochtig aan, laat weten dat je er nu toch echt klaar mee bent en verwacht dat iedereen nu toch zijn verantwoordelijkheid neemt. Iedereen knikt instemmend en gaat weer aan de slag, zonder het nemen van initiatief.
De boel vertraagt nog meer… Jij doet het wel weer even…. een patroon slijt in.
Bij het besef dat het niet om jou moet draaien, kun je succes voor de toekomst zaaien
Als je dit leest en je hierin niet herkent, dan geloof ik dat meteen. Natuurlijk draait het niet om jou. Vaak zijn dergelijke patronen namelijk niet direct zichtbaar voor degene die er midden in zit. Je ziet het pas wanneer je het door hebt.
Hier alvast een aantal tips die je wellicht wat inzicht geven.
- Begin bij jezelf
- Jij bent niet jouw bedrijf
- Het draait niet om jou
- Stemming is besmettelijk
- Neem waar wat je niet ziet
- Blijf vooral aan je bedrijf werken
- Geef richting, overzicht, vooruitzicht en inzicht
- Stap uit jouw waan van de dag
- Onderneem (weer) vanuit de essentie
- Werk aan wendbaarheid, weerbaarheid en wijsheid
Bonus tip: maak een afspraak via https://www.bedrijfswaardemaker.nl om in te stappen op een manier die jou past, ik heb drie opties voor je en een leuke welkomstgeschenk.
Ik luister graag naar jouw verhaal.
Met een vooruitziende groet, Patriek